Köpvillkor, sekretesspolicy och säkerhet

1. Företagsinformation

www.mimosa.se tillhandahålls av
Blomsterhandeln Mimosa Stockholm AB
Org nummer 556682-3315
Odengatan 91
113 22 STOCKHOLM
08 – 30 31 12
info@mimosa.se

Information & bilder på hemsidan ägs av företaget eller partner och får inte kopieras utan tillåtelse

2. Priser

Varje vara anges inklusive moms i Svenska kronor. I kundvagnen ser man det totala priset inklusive alla avgifter så som moms, frakt och betalningar.

Priser för inloggade företagskunder visas exklusive moms i Svenska kronor.

3.1 Betalning

Betalning sker genom vald betalningsmetod i kassan. Betalningsmetoden tillhandahålls av Bambora tillsammans med samarbetspartners.

För inloggade företagskunder gäller betalningsmetoden “Faktura” som ställs ut av Blomsterhandeln Mimosa Stockholm AB.

3.2 Kortbetalning

Kortbetalning accepteras av Visa, MasterCard och Maestro. Debitering av ditt betalkort sker direkt.

3.3.1 Faktura & delbetalning

I samarbete med Lindorff erbjuder vi faktura och delbetalning. Tjänsten är baserad på en engångskredit som möjliggör en enkel och säker betalning av dina köp genom faktura eller delbetalning. Mer information och fullständiga villkor om Lindorffs betalsätt hittar du på Bill.lindorff.se.

Fakturan har en förfallotid om 14 dagar. Efter genomfört köp skickas fakturan till din folkbokföringsadress. Du kan sedan välja att betala hela beloppet med en gång eller ansöka om att dela upp betalningen i mindre delar genom att logga in på Bill.lindorff.se.

För att kunna använda tjänsten måste du vid köptillfället vara bosatt i Sverige och minst 20 år gammal. Betalsättet är endast tillgängligt för privatpersoner och som kreditgivare förutsätter vi att du har skött dina ekonomiska åtaganden och har en god betalhistorik

En kreditprövning görs i samband med köptillfället vilket innebär att en kreditupplysning inhämtas. Kreditupplysningar som tas av Lindorff påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta.

För att se fullständiga villkor för Lindorffs faktura- och delbetalningstjänst se länkarna nedan:

Allmänna kreditvillkor för faktura och delbetalning
Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation

3.3.2 Frågor kopplade till din faktura eller delbetalning

Lindorffs kundtjänst hjälper dig gärna i alla frågor som rör din faktura eller delbetalning. Kontakta oss via e-post bill@lindorff.se eller via telefon på 0771-409230, måndag – fredag kl. 08:00-17:00.
Se också vanligt förekommande frågor och svar.

3.3.3 Återbetalning vid faktura- eller delbetalningsköp

Du som har betalt din faktura eller delbetalning men ändå ångrat ditt köp har ett tillgodohavande hos Lindorff. Lindorff återbetalar den summa du har betalat efter att vi har fått uppgift om godkänd retur från handlaren. Återbetalningen sker till ditt konto varför du behöver meddela oss dina kontouppgifter tillsammans med fakturauppgifterna.

Kontakta oss via e-post bill@lindorff.se eller via telefon på 0771-409230, måndag – fredag kl. 08:00-17:00.

3.3.4 Pris

Period Ränta Månadsavgift Administrationsavgift
3 mån 0,00% 30 kr 0 kr
6 mån 0,00% 30 kr 95 kr
12 mån 9,95% 30 kr 195 kr
24 mån 19,95% 30 kr 295 kr

4. Frakt & Fraktmetoder

En fraktkostnad från 79 kr tillkommer på beställningar där leveranssätt “Blomsterbud”/”Expressbud” väljs av kund. Fraktkostnaden avgörs av leveransadress (postnummer) och valt leveranssätt “Blomsterbud”/”Expressbud”. Vi levererar din vara med bud.

4.2 Leveranser

Beställningar som läggs före klockan 12.00 behandlas samma dag och levereras enligt önskat leveransdatum. Leveransen sker direkt till den adress du har angett vid beställningstillfället. Mer information angående leveranser finns under rubriken “Leveransvillkor”.

4.3 Skadade varor och reklamationer

När du får dina varor är det viktigt att du kontrollerar så varorna inte är skadade eller felaktiga. Skulle varan vara felaktig eller skadad kontakta oss inom 24 timmar via e-post till adressen info@mimosa.se, inkludera en beskrivning av felet och bifoga en bild på skadan/felet.

Du har 3 års reklamationsrätt enligt Svensk lag.

På blommor/växter/andra färskvaror är reklamationsrätten begränsad enligt undantaget “varor som snabbt kan försämras”.

5. Ångerrätt och öppet köp

Som kund har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan. Ångerrätten kan endast utnyttjas om varan kan återlämnas i originalförpackning och är i väsentligen oförändrat skick. Du har rätt att öppna förpackningen och prova varan, men den får ej vara använd utöver detta. Vid utnyttjande av ångerrätt/öppet köp står kunden för returfrakten.

På blommor/växter/andra färskvaror är ångerrätten begränsad enligt undantaget “varor som snabbt kan försämras”.

Generellt hänvisar vi till Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.

6. Återbetalningsskyldighet

Om du utnyttjar din ångerrätt ska vi betala tillbaka hela varans belopp snarast eller senast inom 30 dagar från den dag då vi mottog varan. Du får själv betala returkostnaden när varan skickas tillbaka. Vi betalar alltid returkostnaden för att sända tillbaka så kallade ersättningsvaror.
Se även Konsumentverket eller Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.

7. Sekretess, säkerhet & personuppgifter

I samband med din beställning godkänner du att Blomsterhandeln Mimosa Stockholm AB lagrar och använder dina uppgifter. Det gör vi för att kunna fullfölja våra åtaganden gentemot dig. Vi dokumenterar även all kommunikation som vi har med dig via e-post, detta för att tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Blomsterhandeln Mimosa Stockholm AB kan komma att lämna ut lämnade personuppgifter till tredje part (såsom budfirmor) för att kunna fullfölja våra åtaganden gentemot dig/mottagaren. Enligt Personuppgiftslagen har du på begäran, en gång per år, rätt att få del av den information vi har registrerat om dig. Vi förbehåller oss rätten att använda dina e-post för utskick av marknadsföring och nyhetsbrev.

8. Kontakt & Kundtjänst

Kontaktuppgifter till oss finner ni HÄR

9. Cookies

En cookie är en textfil som skickas från en websida till din dator där den lagras antingen i minnet (session cookies) eller som en liten textfil (textbaserade cookies). Cookies används för att lagra t.ex. inloggningsinformation eller din kundvagn när du surfar runt på olika webplatser. Om din webbläsare är inställd på att inte acceptera cookies kommer du inte ha möjlighet att göra någon beställning på vår sida. Du kan lätt ändra detta under inställningar i din webbläsare. Observera att vi inte använder cookies för att spara personlig information om dig

10.1 Force Majeure

Force Majeure såsom krig, omfattande arbetskonflikt, blockad, eldsvåda, miljökatastrof, allvarlig smittspridning eller annan omfattning som part inte råder över och som förhindrar part att fullgöra sina skyldigheter och befriar part från detta. Sådan befrielse gäller under förutsättning att verksamheten inte heller kan bedrivas under dessa förhållanden. Motparten skall omedelbart underrättas om omständigheter som kan tillämpning denna bestämmelse

10.2 Ändring av avtalsvillkor

Efter att kund genomfört ett köp äger Säljföretaget inte rätt att ändra villkoren för aktuellt köp om inget annat är överenskommet

10.3 Klagomål

Har kund klagomål kan dessa framföras enligt punkt 4.3.

10.4 Tvister & lagar

Svensk rätt skall tillämpas på samtliga köp enligt dessa avtalsvillkor. Tvist om köp enligt dessa avtalsvillkor skall exklusivt prövas av svensk allmän domstol

10.5 Leveransförbehåll

Blomsterhandeln Mimosa Stockholm AB förbehåller sig rätten att häva köp och ej leverera beställda blommor om Blomsterhandeln Mimosa Stockholm AB har anledning att anta att mottagaren kan känna obehag eller kränkning av blommorna eller av texten på kortet som följer med blommorna.

I sådant fall krediteras eventuell genomförd betalning till köparen.

Leveransvillkor

1. Korrekthet av leveransuppgifter

För att Blomsterhandeln Mimosa Stockholm AB skall kunna leverera produkter i rätt tid krävs korrekta och fullständiga leveransuppgifter. Kund ansvarar för att lämna korrekta och fullständiga leveransuppgifter.

Felaktiga uppgifter, såsom felaktig portkod, saknad portkod eller liknande, kan försena leverans och medföra merkostnader för kund vid eventuell ny utkörning (bomkörning).

2. Leveransförfarande

Om fullständiga leveransuppgifter finns och kund valt “Okej att lämna blommor vid dörren” levererar vi beställda produkter utan att avisera till mottagaren innan leverans.

Blomsterhandeln Mimosa Stockholm AB avsäger sig ansvar för beställda produkter när dessa är levererade (lämnade vid dörren).

Om kund valt “ring innan leverans” eller om fullständiga leveransuppgifter saknas kommer Blomsterhandeln Mimosa Stockholm AB att kontakta mottagare innan leveransförsök sker för att inhämta kompletterande leveransuppgifter. Leverans sker sedan efter överenskommelse med mottagare.

Om kund valt “Okej att lämna blommor vid dörren” och leveransadressen är en villa, så avgör Blomsterhandeln Mimosa Stockholm AB om vädret tillåter att blommorna lämnas vid dörren.

Övrig information

1. Produktbilder

Produktbilderna skapas av blommor som är mer utslagna än färska och nya blommor. Bilderna visar hur produkten kommer att se ut under tiden som mottagaren har blommorna hemma. Detta kan innebära att blommorna är mer knoppiga när de levereras och att buketten ser mindre ut än vad bilden visar. Detta är bara positivt då mottagaren kommer att ha längre glädje av produkten.

2. Tillgänglighet av produkter

Utbudet av blommor och tillval varierar beroende på säsong och daglig tillgång på produkter i butiken. I det fall då vi inte har exakt den beställda produkten förbehåller vi oss rätten att, utan att informera kund, ersätta delar av produkten med likvärdig produkt, så länge den följer färg och form.

3. 100% nöjd-kund-garanti

Blomsterhandeln Mimosa Stockholm AB strävar efter att alltid tillhandahålla bästa produkter och bäst service för våra kunder. Om ni som kund av någon anledning inte är nöjd med produkter eller bemötandet som ni fått av oss, så är ni varmt välkomna att höra av er till oss.

Vi kommer att göra allt vi rimligtvis och skäligen kan göra för att ni som kund skall vara nöjd.

Detta gäller naturligtvis de faktorer som uteslutande är inom vår kontroll.